Calorieën tellen kan geen kwaad

Maar wacht! Hoe zit het niet eiwitten? Ik ben blij dat je daarnaar vraagt. Je eiwitbehoeften worden aangegeven in grammen eiwitten per kilo lichaamsgewicht. Omdat de gemiddelde man zwaarder is dan de gemiddelde vrouw, is zijn eiwitbehoefte hoger dan die van haar. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid eiwitten voor een gemiddelde volwassen man tussen de 25 en de 50 jaar oud is 79 gram; voor een gemiddelde volwassen vrouw tussen de 25 en 50 jaar oud is dat 63 gram.

Vitaminen en mineralen

Wanneer je aan voedingsstoffen denkt, denk je waarschijnlijk in eerste instantie aan vitaminen en mineralen. De bekendste aanbevelingen voor de behoefte aan vitaminen en mineralen zijn de door de Europese Gemeenschap opgestelde aanbevolen dagelijkse hoeveelheden (ADH). Deze richtlijnen zijn opgesteld voor negentien vitaminen en mineralen:

✓ vitamine A oir vitamine D ✓ vitamine E  ✓ vitamine C ✓ thiamine (vitamine BI) ✓ riboflavine (vitamine B2) ✓ nicottnamide ✓ nicotinezuur ✓ pantotheenzuur ✓ vitamine B6 ✓ vitamine B12 ✓ foliumzuur ✓ biotine ✓ calcium I,* fosfor ✓ magnesium ✓ ijzer ✓ zink ✓ jodium

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

leder mens is anders. Dat geldt ook voor de behoefte aan vitamines en mineralen. De een heeft meer vitaminen en mineralen nodig dan de ander. Vaak wordt gedacht dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid de gemiddelde behoefte van de hele bevolking is. Dus dat de helft van de bevolking meer nodig heeft en dat de andere helft aan minder ook voldoende heeft. Toch is dat niet waar. De ADH is namelijk de gemiddelde behoefte, met daar bovenop nog een ruime marge om rekening te houden met de spreiding van de behoefte in de bevolking. Volgens de definitie zou de ADH de behoefte van 97,5% van de bevolking moeten dekken. 2,5% van de bevolking heeft dus meer nodig dan de ADH. Daar staat tegenover dat het merendeel van de bevolking aan minder ook al voldoende heeft.